• ثبت‌نام
  • |
  • ورود

چشم انداز بازار شنبه 21اسفند 1400

چشم انداز بازار شنبه 21اسفند 1400

امیدواری روز گذشته و اشاعه خبرهای خوش از بازارهای جهانی توجه به نمادهای پالایشی و فلزات اساسی را به همراه داشت. انتشار خبری از نهایی بودن مرحل کنونی مذاکرات و تأکید پیوسته طرف‌های مذاکره بر این مسئله موجب شد صنایع تحت تأثیر برجام مخصوصاً خودرویی‌ها بیخیال موانع شده و رقص کنان در بازه مثبت پایان هفته خوشی را برای سهامداران رقم بزنند و سبزپوشی امروز، یادآور خاطرات روزهای خوش بازار بود.

افزایش قیمت نفت برنت به بالای 132 دلار و تحریم‌های جهانی نفت روسیه موجب شد پالایشی‌ها نمادهای لیدر امروز باشند و سبزپوشی بازار را تقویت کنند. در کنار این عوامل بنیادی، خبر منتشر شده از گفت و گوی شورای حکام در رابطه با ایران و ادعای وزارت خارجه فرانسه از نزدیک بودن توافق هسته ای ایران، نمادهای برجامی را به حرکت درآورد.
امروز حضور فعال حقیقی‌ها و عرضه‌های قطره چکانی سهام توسط حقوقی‌ها موجب شد بازار پایان هفته، نوید رسیدن بهار را به سهامداران بدهد. باتوجه به تداوم مذاکرات و بازگشت علی باقری به وین انتظار می رود ادعای فرانسه از نزدیک بودن توافق صحت داشته باشد؛ با این حال می‌توان امید داشت که هرچند که مذاکرات از نظر طولانی بودن رکورد زد اما در نهایت این مذاکرات به نتیجه خوب یا بد خود برسد.
در صورتی که تحریم‌های جهانی روسیه، احتمال ایجاد تقاضای جدیدی برای محصولات ایران مخصوصاً نفت و فرآورده‌های نفتی باشد، می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه مورد استقبال شدیدتری قرار گیرند. از آن سو شاخص کل بعد از عبور از ابر کومو انتظار بعضی از خریداران کف را برآورده نکرد و بدون پولبک به ابر کومو قامت راست کرد و به سمت اعداد بالاتر حرکت کرد. ارزش معاملات خرد نیز در بازار امروز به 4450 میلیارد تومان رسید که رقم نسبتاٌ خوبی نسبت به ماه های گذشته می باشد. از سوی دیگر در نمودار p/e متوسط بازار هم شاهد واکنش خوبی به خط روند بلندمدت بودیم که این می تواند معیار بسیار خوبی برای سنجش پتانسیل بازار باشد. در این بین بعضی از تک سهم ها هم بسیار خوب مورد توجه بودند و نشان داد بازار دیگر فقط حول سهام بزرگ نمیچرخد؛ در کنار بزرگانی که گفتیم تک سهم هایی مثل چکاپا و پتایر در بازار امروز مورد توجه بودند .
برای هفته بعد نیز در ادامه امروز با نیم نگاه به اخبار منتشره در آخر هفته، بازار مثبتی را پیش بینی می کنیم؛ البته شاخص در ادامه با مقاومت محدوده 1.370 مواجه خواهد بود که لازم است همراه با افزایش حجم معاملات، این مقاومت را پشت سر بگذارد.

این مطالب صرفاً نظرات شخصی بوده و به هیچ عنوان نمی تواند مبنای خرید و فروش باشد. بنابراین حتماً با تصمیم خودتان اقدام به خرید و فروش نمایید.

تلگرام اسمارت بورس: smart_investor
اینستاگرام:  smartbourse


زمان انتشار
  • چهارشنبه 1400/12/18
  • 15:52