• ثبت‌نام
  • |
  • ورود

تأثیر اخبار ارز ترجیحی بر بازار سرمایه

تأثیر اخبار ارز ترجیحی بر بازار سرمایه

مسئله جایگزینی حذف ارز ترجیحی که در مجلس امروز مورد بحث قرار گرفت توجه بسیاری را به صنایع غذا و دارو جلب کرد. اگرچه بیانیه مجلس حذف صریح ارز ترجیحی نبود اما با اعطای مجوز به دولت برای جایگزینی آن با کارت یارانه ای و پشتیبانی بیمه ای داروها اقبال صنایع مربوطه را به همراه داشت.
از جمله صنایعی که به دلیل داشتن ارتباط با ارز ترجیحی تابلوی خود را سبز کردند، صنعت قند و شکر، دارویی و زراعت بوده است. اگرچه با جایگزینی ارز ترجیحی، هزینه صنایع مذکور افزایش مییابد اما پیش بینی بر این است که تا حدودی مجوز رشد قیمت نیز کسب خواهند کرد. با این وجود مجلس با اعطای این مجوز به دولت موجب دو نرخی شدن کالاهای اساسی می‌شود که برنامه گره گشایی آن را به کل منحل می‌کند.
از سوی دیگر مشروط کردن حذف نرخ ترجیحی ارز برای محصولات دارویی به پشتیبانی بیمه‌ها عمده نمادهای بیمه‌ای را در پایان امروز به صف خرید کشاند. از آنجایی که ورود شرکت‌های بیمه به مسئله داروهای با ارز 4200 بر درآمد آنها اثر میگذارد، اقبال این صنعت خوب خواهد بود. 
با این وجود باید توجه داشت که تمامی شرکت‌های بیمه امکان ورود به این مسئله را ندارند همچنانکه بازار امروز نمادهای درگیر این مسئله را پیش نمایش کرد. لذا اگرچه این تصمیم پیامدها نامتعارفی بر اقتصاد خواهد داشت اما به طور کلی توجه سرمایه‌گذاران را با پیش بینی سودآوری آتی آن‌ها به نمادهای درگیر را بیشتر کرد.

این مطالب صرفاً نظرات شخصی بوده و به هیچ عنوان نمی تواند مبنای خرید و فروش باشد. بنابراین حتماً با تصمیم خودتان اقدام به خرید و فروش نمایید.

تلگرام اسمارت بورس: smart_investor
اینستاگرام:  smartbourse


زمان انتشار
  • یکشنبه 1400/12/15
  • 15:49