• ثبت‌نام
  • |
  • ورود

چشم انداز بازار یکشنبه 8 اسفند 1400

چشم انداز بازار یکشنبه 8 اسفند 1400

با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بازارهای جهانی به دلیل عرضه‌های بالا و کمبود تقاضا با افت در شاخص خود مواجه شدند. این اتفاق بالطبع بورس ایران را نیز تحت تأثیر قرار داد. با انتشار اخباری مبنی بر صدور دستور عملیات نظامی توسط پوتین قیمت نفت برنت برای اولین بار به بیش از 100 دلار برای هر بشکه رسید.
نابودی کامل یگان‌های دریایی اوکراین و بی نتیجه بودن تشکیل شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت این حمله نظامی اگرچه به صورت کوتاه بر بازارهای جهانی اثر داشت اما بازار بورس ایران را در قابی قرمز نگه داشت به طوری که شروع معاملات امروز با حالتی متعادل آغاز و در پایان با تشکیل عمده صف‌های فروش به پایان رسید.
با وجود اینکه خبرهای مذاکرات همچنان ادامه داشت و انتظار تداوم اثر مثبت آن بر نمادهای لیدری بازار وجود داشت اما گروه خودرو و بانکی نه تنها شروع مثبتی نداشتند بلکه در پایان تایم بازار برخی از نمادها به صف فروش کشیدند. البته در این بین، افزایش نرخ نفت برنت و سایر کامودیتی‌ها در بازار جهانی موجب رشد قیمتی در دو گروه فلزات اساسی و پتروشیمی شد.
در سرمایه گذاری ها صف خرید دو سهم ورنا و وساپا مرتبط با گروه خودرویی هم در نوع خود جالب توجه بود.
با اینکه شرایط عمده بازار تعریف چندانی نداشت اما حضور حقوقی‌ها در بازار سرمایه تنها در نقش ناظر نبود و در برخی نمادها همچون فروی، وپاسار و وزمین از سهام عرضه شده استقبال کردند. لازم به ذکر است نمادهای بانکی با وجود نوسانات در قیمت شاهد رقابت حقیقی ها با حقوقی‌ها در خرید سهام بودند. 
به طور کلی شاخص کل اولین روز معاملاتی هفته را با کاهش 0.43 درصدی آغاز کرد که با کاهش 7 درصدی ارزش معاملات خرد نسبت به روز پایانی هفته پیش همراه بوده است.
از آن سو امروز جلسه شورای عالی امنیت ملی جهت بررسی برجام شروع می شود. در صورتی که اخبار مثبت از سوی برجام بیاید همراه با افزایش قیمت های جهانی می تواند دوباره بازار را دست خوش افزایش تقاضا کند. در پایان می توان گفت شاخص کل کف سازی خود را انجام داده و پایین دیگری نخواهد داشت و برای حرکت رو به بالا لازم است به ترتیب از مقاومت های 1.305 و 1.400 میلیون واحدی عبور کند.

این مطالب صرفاً نظرات شخصی بوده و به هیچ عنوان نمی تواند مبنای خرید و فروش باشد. بنابراین حتماً با تصمیم خودتان اقدام به خرید و فروش نمایید.

تلگرام اسمارت بورس: smart_investor
اینستاگرام:  smartbourse


زمان انتشار
  • شنبه 1400/12/07
  • 16:32