• ثبت‌نام
  • |
  • ورود

چشم انداز بازار یکشنبه 22 اسفند 1400

چشم انداز بازار یکشنبه 22 اسفند 1400

بعد از متوقف شدن مذاکرات وین به دلیل سنگ اندازی های مسکو و عدم حصول توافق در پاره ای از موارد باقیمانده، این خبر هم چون شوکی بازار امروز را سراسر قرمز رنگ کرد و لیدرهای بازار را در قاب سرخ فرو برد. با این وجود حقوقی‌های بزرگ بازار با قیمت‌های حداقلی اقدام به خرید و جمع کردن سهام در بسیاری از صف های فروش کردند؛ این استقبال حقوقی‌ها را می‌توان در نمادهای شبندر، شپنا، شتران، وبملت و خودرو مشاهده کرد.
البته شاید نتوان تنها خبرهای برجام را علت قرمز پوش شدن شیمیایی ها و پالایشی‌ها دانست؛ توقف رشد و افت قیمت نفت جهانی عامل دیگر موثر بر روی بازار امروز بود.
هرچند سخنگوی وزارت خارجه ایران در توییت خود از عدم اثرگذاری عامل خارجی بر پیشبرد مذاکرات نوشته بود اما بازار قرمز امروز چیز دیگری را بیان ‌کرد. بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز اعلام کردند حاضر به مذاکره با روسیه بر سر معافیت‌های خارج از برجام نیستند و در خبری دیگر از گزینه های دیگری سخن گفتند که در صورت مانع تراشی روسیه برای پیشبرد مذاکرات در نظر دارند.
شوک خبرهای برجامی و سیاست خارجه، ترس حقیقی‌ها را به همراه داشت که نتیجه آن خروج 709 میلیارد تومان پول حقیقی و افت بیش از 15 هزار واحد شاخص کل بورس بود. با این وجود انتظار می‌رود بازار روز آینده از فشار عرضه کمتری برخوردار باشد و حضور حقوقی‌ها موجب تغییر مثبت پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاری حقیقی‌ها شود. 
با وجود اینکه خبرهای برجامی همچنان ادامه دارد اما نمادهای کوچک و غیر برجامی در اسفند ماه نیز می‌توانند اثرات خود را همچون دو ماه گذشته بر بازار داشته باشند و لیدرهای بازار را در سبزپوش کردن بازار یاری کنند. آنچه حائز اهمیت است توجه به اثرات سیاست خارجی بر بورس است که تا زمان عدم شفافیت آینده، همچنان موجب نوسان شاخص و نرخ سهام می‌شود. در مجموع با وجود توقف مذاکرات همچنان می توان نسبت به حصول نتیجه در روزهای پیش رو در مذاکرات امید داشت. به نظر می رسد طبق روال هر ساله این روزها هم با درنظر گرفتن حمایت 1.300 شاخص کل، لازم است سپری شود تا خود را به فروردین برسانیم و از هفته اول کاری فروردین طبق روال خیلی از سال ها می توان انتظار بازار بهتری داشته باشیم مخصوصاً که امسال نیز بازار به اندازه کافی منفی خورده و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد.

 

این مطالب صرفاً نظرات شخصی بوده و به هیچ عنوان نمی تواند مبنای خرید و فروش باشد. بنابراین حتماً با تصمیم خودتان اقدام به خرید و فروش نمایید.

تلگرام اسمارت بورس: smart_investor
اینستاگرام:  smartbourse


زمان انتشار
  • شنبه 1400/12/21
  • 16:27