• ثبت‌نام
  • |
  • ورود

چشم انداز بازار فردا دوشنبه 16 اسفند 1400

چشم انداز بازار فردا دوشنبه 16 اسفند 1400

اثر انتشار نتیجه تصمیمات مجلس را به طور هم زمان با تقویت انتظار مثبت مذاکرات برجام در روز جاری عمده نمادهای بازار را سبز کرد. همان طور که تحلیلگران و سرمایه‌گذاران با تجربه بازار سرمایه پیامدهای حذف ارز 4200 تومانی را پیش بینی می‌کردند، تقاضای نمادهای مرتبط با این ارز نیز هم راستا با صنایع صادرات محور و برجامی افزایش یافت.
در کنار اثرات کاهش نرخ ارز بر صنایع شیمیایی و فولادی و بهبود بازار جهانی، اخبار اخیر مذاکرات موجب شد صنایع شیمیایی، فولادی، خودرو و بانکی نیز سبز پوش شوند تا به رشد آرام خود ادامه دهند. اگرچه همچنان نتیجه برجام به قطعیت اعلام نشده اما رشد چند وقت اخیر صنایع مرتبط حکایت از انتظارات مثبت از مذاکرات است. باتوجه به اینکه روسیه یکی از تولیدکنندگان بزرگ اوره بوده با افزایش تحریم‌های اقتصادی این کشور، بازار اوره با رشد قیمت مواجه شد که نتیجه آن توجه بیشتر به اوره سازان بازار سرمایه شد.
با انتشار خبر حذف ارز ترجیحی و جایگزینی با کارت یارانه ای پیش بینی از افزایش قیمت و در نتیجه سود آوری صنایع زراعت، دارویی و قند و شکر تقویت شد به طوری که عمده نمادهای لیدر در صنایع مذکور به رشد 5 درصدی خود دست یافتند. اگرچه عمده گفت و گوها حکایت از جایگزینی ارز 4200 با کارت یارانه ای دارد تا حذف کامل ارز 4200 تومانی اما پیش بینی عمده حاضران در بازار رشد سودآوری این صنایع است.
با این وجود تنها صنایع زراعت، قند و شکر، دارویی و تولیدکنندگان روغن خوراکی از این جایگزینی با پیش بینی آزادسازی قیمت محصول مورد توجه قرار نگرفتند، باتوجه به برنامه دولت برای ورود شرکت‌های بیمه برای اقلام دارویی که تا چندی پیش با ارز 4200 تومانی وارد می‌شدند به حمایت از مصرف‌کنندگان، عمده نمادهای صنعت بیمه نیز به صف خرید نزدیک شدند.
برای فردا در ادامه بازار امروز بازار سبزی را پیش بینی می کنیم؛ البته لازم است شاخص کل خود را بالای ابر کومو در محدوده 1.320 میلیون واحدی تثبیت کند. از آن سو با توجه به افزایش حجم معاملات خرد به رقم بیش از 5000 میلیارد تومان که بعد از مدتها اتفاق مبارکی برای بازار محسوب می شود، می توانیم همچنان انتظار عبور از این مقاومت در شاخص و بهتر شدن فضای بازار را داشته باشیم.

این مطالب صرفاً نظرات شخصی بوده و به هیچ عنوان نمی تواند مبنای خرید و فروش باشد. بنابراین حتماً با تصمیم خودتان اقدام به خرید و فروش نمایید.

تلگرام اسمارت بورس: smart_investor
اینستاگرام:  smartbourse


زمان انتشار
  • یکشنبه 1400/12/15
  • 16:36