• ثبت‌نام
  • |
  • ورود

بازار چه می شود؟!

گزارش بازار روز ششم مهر 1400

امروز بازار در حالی شروع به کار کرد که از دیشب شاهد ورود دلار به کانال 28000 تومانی بودیم. این موضوع در کنار گزارش‌های ماهیانه مناسب در بسیاری از گروه‌های بازار، انتظار از بازار امروز را فراتر برده بود؛ به گونه‌ای که ما نیز انتظار داشتیم با کمک دوپینگ این دو موضوع و همچنین افزایش قیمت نفت که در حال خروج از کانال تکنیکال خود و عبور از 80 دلار است، شاخص به مقاومت 1.438.000 میلیون واحدی خود فائق آید. از طرف دیگر اخبار خوبی هم در مورد نرخ خوراک پالایشی‌ها از قبل در تعطیلی روز دوشنبه مطرح بود که همین موضوع باعث رنج مثبت در سهام این گروه و صف خرید لیدر این روزهای گروه یعنی شبندر هم شد؛ اما هر چه از بازار سپری شد، رنگ تقاضا کمرنگ تر شد.
از سویی دیگر قطعی و کندی سیستم معاملات را هم شاهد بودیم که "کیمیاتک" گناهکار و مقصر این موضوع شناخته شد! از سمتی دیگر رنج مثبت دلار در صرافی ملی را در طول بازار شاهد بودیم. دلار در روزهای اخیر نشان داد که برخلاف برخی انتظارات قصد پایین رفتن را ندارد و اخبار سیاسی روز گذشته هم در این امر بی تأثیر نبود.

از جمله گروه‌های سبز رنگ در بازار امروز گروه رایانه بود که با صف خرید آپ که گزارش ماهانه مناسبی روانه بازار کرد، کار خود را آغاز کرد و در ادامه رانفور و دیگر سهام رایانه‌ای هم به این جمع پیوستند.

دار و دسته کالا و فراکابی ها امروز منفی و صف فروش بودند. برخی‌ها در بررسی شرایط بازار، این گروه را مدنظر قرار می‌دهند؛ البته در بورس در همیشه بر روی یک پاشنه نمی چرخد و این بار شاید بازار ساز دیگری بزند!

در گروه به اصطلاح ک، کفپارس امروز معاملات عالی را پشت سر گذاشت که در مورد این سهم قبلاً صحبت کردیم؛ یک تک‌سهم کاملاً کنسلیمی است که گزارش فروش خوبی را هم روانه بازار کرد و می‌تواند به سمت قیمت‌های 800 تومانی حرکت کند.

در پتروشیمی‌ها گزارش‌های خوبی را شاهد بودیم و همین موضوع عاملی شد تا علی‌رغم جو نه چندان مناسب بازار، در سهامی مثل شگویا، پارسان، شغدیر، کلر و شیراز رشد قیمت را شاهد باشیم.
در دقایق آخر بازار شاهد این بودیم که آخرین قیمت اوره صادراتی پتروشیمی‌های ایرانی، در کارگروه سیاست گذاری پارسان، 530 دلار در هر تن فوب تصویب شد که این میزان، افزایش 100 دلاری را نسبت به هفته قبل دارد. در این مورد باید تبریک گفت!

در خبر دیگر که ظاهراً بر روی روند معاملات بازار هم بی‌تأثیر نبود، شاهد کشف ماینر در سازمان بورس بودیم که این موضوع آخر خبر و خصوصاً برای سهام‌داران زیان دیده 1 سال اخیر، بی‌نظیر بود!!
در گروه‌های دارویی هم به جز چند سهم معدود مثل کاسپین، بقیه سهام منفی بودند. کاسپین بعد از گزارش خوب شهریور، امروز طی شفاف‌سازی اعلام کرد که موفق به کسب پروانه تولید محصول جدید شده است.
در مجموع با در نظر گرفتن شرایط بنیادی، اخبار و تکنیکالِ شاخص کل، می توانیم انتظار تثبیت دوباره شاخص کل را در روند صعودی داشته باشیم؛ هرچند انتظار بازار سراسر سبز شاید تا آبان زمان ببرد.
در شرایط فعلی از تک‌سهم‌هایی که گزارش خوبی دارند، غافل نشوید.

تلگرام اسمارت بورس: smart_investor
اینستاگرام:  smartbourse
 


زمان انتشار
  • سه شنبه 1400/07/06
  • 17:11