• ثبت‌نام
  • |
  • ورود

جزئیات تصمیم جدید سازمان بورس در مورد توقف نمادها

روند توقف نمادهای بورس چگونه خواهد بود؟

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با ارائه توضیحاتی در مورد روند توقف نمادها و یا وقفه در معاملات نمادها گفت: به طور میانگین مدت توقف نمادها یک روز بوده است.

سیدمهدی پارچینی در مورد دستورالعمل جدید سازمان بورس درباره نوسان نمادها گفت: تاکنون این گونه بوده که در صورت نوسان مثبت یا منفی 20 درصدی، نمادها دچار وقفه معاملاتی می‌شد که باید ناشر یا همان شرکت بورسی به فکر شفاف‌سازی می‌افتاد و یا اینکه معامله‌گران با بررسی داده‌های بنیادی، سهام شرکت را معامله می‌کردند، اما با بررسی انجام شده در 80 درصد موارد ناشر یا شرکت بورسی شفاف‌سازی نمی‌کرد و در 60 درصد نمادها هم میزان معاملات تغییر پیدا نمی‌کرد، بنابراین توقف به خاطر نوسان 20 درصد کمکی به افزایش نقدشوندگی و روان شدن معاملات نمی‌کرد، بنابراین این شرط حذف شد.

وی در توضیح بیشتر گفت: در حال حاضر اگر سهام یک شرکت 20 درصد نوسان مثبت یا منفی داشته باشد، هیچ اتفاقی در مورد آن نماد معاملاتی روی نمی‌دهد و باید سهامداران با بررسی روند شرکت به تصمیم‌گیری در مورد خرید آن بپردازند.

مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: اگر قیمت سهام در یک نماد ظرف 15 روز 50 درصد افزایش یابد، نماد این شرکت متوقف می‌شود.

به گفته پارچینی، در بند 2 مصوبه دستورالعمل سازمان بورس آمده است، اگر سهام یک شرکت 50 درصد نوسان مثبت یا منفی طی 15 روز داشته باشد، طبق دستورالعمل قبلی باید متوقف می‌شد و ناشر اقدام به برگزاری کنفرانس خبری و پاسخ به سؤال‌های سهامداران و کارشناسان می‌کرد، اما در حالت افت سهم، مبنای محاسبه چون کاهشی بود، بنابراین هیچ‌وقت طی 15 روز به رقم منفی 50 درصد افت نمی‌رسید و این یک بحث ریاضی است، بنابراین طبق دستورالعمل جدید قرار شد در روند کاهشی یک نماد اگر ظرف 15 روز 30 درصد افت کند یا 50 درصد افزایش یابد، باید ناشر کنفرانس خبری برگزار کند و شفاف‌سازی کند. به عبارت دیگر برگزاری کنفرانس خبری به شرط افزایش 50 درصدی سهام در 15 روز یا کاهش 30 روز ظرف 15 روز باید برگزار شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره لزوم نقدشوندگی سهام در بازار گفت: وقتی داده‌های تاریخی بررسی شود، دوره توقف نمادها در بورس به طور متوسط زیر یک روز بوده است. برخی موارد هست که ناشر یا همان شرکت بورسی ابهام دارد و این مشکل ناشر است که باید شفاف‌سازی کند تا نماد زودتر باز شود یا در مواردی که ناشر دیتای مورد نظر را نداده است، نماد معاملاتی تعلیق شده و اگر زودتر اطلاعات داده شود از تعلیق خارج می‌شود و این از اختیار سازمان بیرون است، بلکه باید داده‌های شرکت به طور مرتب ارائه شود. _فارس

 

تلگرام اسمارت بورس: smart_investor
اینستاگرام:  smartbourse


زمان انتشار
  • شنبه 1400/10/04
  • 15:34